O czym piszemy w tym artykule?
Błędy handlowców, najczęstsze błędy w sprzedaży, jak poprawić skuteczność sprzedaży, nowoczesna sprzedaż 2025, skuteczny handlowiec, jak sprzedawać skutecznie w 2025 roku, błędy handlowców w rozmowie z klientem, co poprawić w dziale sprzedaży, jak zwiększyć sprzedaż w firmie, sprzedaż B2B błędy i rozwiązania, dlaczego handlowcy nie domykają sprzedaży, jak prowadzić lepsze rozmowy sprzedażowe, sprzedaż doradcza, rozwój zespołu handlowego, wsparcie sprzedaży, skuteczna rozmowa handlowa, edukacja sprzedażowa.
Rynek sprzedaży dynamicznie się zmienia. Klienci są coraz bardziej świadomi, a dzięki globalnej cyfryzacji porównują oferty nawet w kilka minut, jednocześnie oczekując wartości już na etapie pierwszej rozmowy. Mimo dostępnych narzędzi, danych i automatyzacji, wciąż obserwujemy, że wielu handlowców wpada w te same pułapki – choć dziś kosztują one znacznie więcej niż kilka lat temu.
W związku z tym, w poniższym artykule zebraliśmy 5 najczęstszych błędów, które najczęściej widzimy w pracy działów sprzedaży – oraz konkretne sposoby, jak je wyeliminować.
Bardzo często (a nawet zbyt często!) spotykamy się z sytuacją, w której handlowiec przez większość spotkania mówi praktycznie sam. Opowiada zazwyczaj o firmie, ofercie, produktach lub usługach – a klient jedynie przytakuje lub milczy. Taka sprzedaż nie działa już od dawna, szczególnie w czasach, gdy klient ma dostęp do niemal wszystkich informacji online. Jest to prozaiczny, ale niesamowicie trudny do wyeliminowania błąd, szczególnie jeśli ktoś przez lata uczył się jak skutecznie "zagadywać" klienta.
Jak to poprawić: Według aktualnych wytycznych sprzedażowych coraz częściej pojawia się informacja o złotej proporcji 50/50 - jeżeli chodzi o czas wypowiedzi handlowca i klienta. W każdej rozmowie handlowej najważniejsze jest zrozumienie sytuacji klienta. Zamiast skupiać się na tym, co chcemy powiedzieć, skoncentrujmy się na tym, co warto usłyszeć. Zadajmy pytania otwarte, pozwólmy rozmówcy opowiedzieć o swoich wyzwaniach i oczekiwaniach. Dopiero wtedy dopasujmy komunikat i pokażmy, jak nasza oferta może realnie pomóc.
Wielu handlowców wciąż „wchodzi w rozmowę” bez wcześniejszego rozeznania. Nie wiedzą, z kim dokładnie rozmawiają, nie znają specyfiki branży klienta ani nie mają gotowych przykładów dopasowanych do jego sytuacji. To sprawia, że rozmowa szybko traci na jakości i wiarygodności.
Jak to poprawić: Wystarczy zainwestować kilka minut przed spotkaniem, by przygotować się profesjonalnie do rozmowy z potencjalnym klientem. Przejrzyjmy profil rozmówcy na LinkedIn, odwiedźmy stronę internetową firmy, sprawdźmy, co aktualnie dzieje się w jego branży. Przygotujmy pytania otwarte, przykłady, a także konkretny pomysł na to, jak możemy pomóc. Klienci od razu wyczuwają, że rozmawiają z osobą przygotowaną – i zdecydowanie chętniej angażują się w taką rozmowę.
Częstym błędem podczas rozmów handlowych, jest stosowanie tego samego pitcha i struktury rozmowy handlowej do każdej firmy – bez względu na jej wielkość, branżę, problemy czy potrzeby. Handlowiec mówi dokładnie to samo osobie zarządzającej start-upem i dyrektorowi sprzedaży w dużej korporacji. Pomijając kwestię dopasowania produktu/usługi do klienta - taki styl prowadzenia sprzedaży może (długoterminowo)być tragiczny w skutkach dla handlowców. Mówiąc dokładnie to samo, kilka-kilkanaście razy dziennie, bardzo łatwo o wypalenie i spadek efektywności codziennej pracy.
Jak to poprawić: Skuteczna sprzedaż wymaga dopasowania. Segmentujmy klientów, różnicujmy przekaz, reagujmy na sygnały płynące z rozmowy. Zamiast skupiać się na naszym produkcie, pokażmy, jakie problemy pomaga on rozwiązać w konkretnym kontekście. Dobra sprzedaż to nie uniwersalna prezentacja, ale precyzyjna odpowiedź na realne potrzeby. Nie bójmy się wdrażać nowości i "odświeżenia" naszego pitcha.
Po rozmowie sprzedażowej i wysłaniu oferty bardzo często pojawia się cisza. Ewentualnie po kilku dniach od rozmowy sprzedażowej, handlowcy decydują się na bardzo prosty Follow-up: "Czy udało się zapoznać z ofertą?". To niestety ani nie buduje większej wartości naszych produktów i usług, ani nie pokazuje profesjonalizmu handlowca. Klienci zazwyczaj boją się powiedzieć wprost: nad czym się zastanawiają lub co blokuje ich przed podjęciem decyzji zakupowej, a po kilkunastu dniach - temat zwyczajnie zamiera.
Jak to poprawić: Już podczas rozmowy ustalmy konkretny kolejny krok. Zamiast ogólnego „odezwę się w przyszłym tygodniu”, ustalmy termin, temat kolejnego kontaktu i formę. W follow-upie dostarczmy coś wartościowego: case study, analizę, przykład działania rozwiązania. Klienci nie chcą "przypominajek" – chcą partnera, który pomaga im podjąć decyzję.
Ostatni punkt naszej listy, to niestety mały kamyczek do ogródka kadry managerskiej i osób, które zarządzają działami sprzedaży. Gdy handlowiec działa pod dużą presją targetów, często zaczyna „cisnąć” – niezależnie od tego, czy klient jest gotowy do zakupu, czy nie. Próbuje zamknąć sprzedaż za wszelką cenę, zamiast budować relację i zaufanie.
W takich sytuacjach mamy do czynienia z efektem odwrotnym od zamierzonego - zamiast wzrostu sprzedaży, wpadamy w spiralę nieskutecznych spotkań i rozmów, które kończą się odmową klienta.
Jak to poprawić: Z perspektywy managera - Współczesna sprzedaż to proces, a nie pojedynczy strzał. Zamiast naciskać na handlowców– słuchajmy, dawajmy przestrzeń, pokazujmy zrozumienie.
Z perspektywy handlowca: Nie bójmy się odpuścić, jeśli widzimy, że to nie jest jeszcze moment na decyzję klienta. Czasem więcej osiągniemy, wracając za kilka dni/tygodni – i pokazując, że naprawdę zależy nam na długofalowej współpracy, a nie szybkim wyniku. Zaufanie do handlowca w dzisiejszej sprzedaży znaczy dużo więcej niż "oferta nie do odrzucenia".
W 2025 roku skuteczny handlowiec to nie tylko dobry sprzedawca. To także słuchacz, doradca i partner. Zmieniły się oczekiwania klientów, ale też możliwości, jakie mamy jako zespoły sprzedażowe. Warto z nich korzystać – i nie powielać błędów, które można łatwo wyeliminować. Małe zmiany w naszym podejściu mogą mieć ogromny wpływ na wyniki sprzedażowe naszego zespołu.
Jeśli widzisz te błędy w swoim zespole – porozmawiajmy! W SalesPro codziennie pracujemy z handlowcami, którzy chcą sprzedawać lepiej i więcej. Pomagamy im zrozumieć potrzeby klientów, prowadzić skuteczne rozmowy sprzedażowe i osiągać wyniki, które mają realną wartość dla firmy.
Zapraszamy do Bezpłatnej Konsultacji z naszym doradcą oraz uzupełnienia Bezpłatnego Audytu działu sprzedaży na naszej stronie.
+48 508 384 759
kontakt@salespro.com.pl